ASGARD-project


ASGARD project

Hallo iedereen, het nieuwe schooljaar is ook voor mij weer begonnen. Ik start mijn tweede jaar gewoon weer in de STEM richting. Maar dit jaar doe ik met mijn school nog mee aan een ander project in de STEM richting. Ik doe namelijk mee aan het ASGARD project. Het ASGARD project is een project van ESERO, NASA en het KMI en gaat over de ruimte en de bovenste lagen van de atmosfeer. Na een tijdje heeft de NASA echter beslist om ESERO niet meer als sponsor in België te hebben, er komt wellicht een nieuwe sponsor. In ieder geval het ASGARD-project komt niet in gevaar. Ik weet wel niet of dat voor de volgende edities ook geldt. Het is namelijk een internationaal project waar maar weinig scholen aan mee doen. Van mijn school zijn er 5 geselecteerde kinderen van over de hele STEM-richting in het tweede jaar (50 leerlingen). En ik zit bij deze 5 kinderen! In het ASGARD project is het de bedoeling dat je een experiment maakt dat mee gaat naar de bovenste lagen van de atmosfeer met een weerballon van het KMI. Dit experiment moet eerst door een jury (jury met Dirk Frimout ). Het experiment mag ook niet meer wegen dan 150 gram en moet een beperkt stroomverbruik hebben. Dit gehele project wordt door ons, de leerlingen voorgesteld in Brussel in het Engels. Hoe dit project verder zal verlopen kan je volgen op mijn web blog en Instagram pagina (coppensvince). Zeker doen!
Kom meer te weten over ASGARD

KMI/ASGARD weerballon

Wij zijn ondertussen een paar maanden later en ook weer enkele stappen verder in ons project. Ik kon echter nog niets posten en zeggen over dit project omwille van mijn beroepsgeheim. Nu we ons voorstel hebben ingediend mag ik eindelijk communiceren naar de buitenwereld. Wij gaan bij ons project denken naar de toekomst in de ruimte. Ons project heet dan ook "Base of the future". Wij dachten dan dus ook aan een toekomstige "Mars basis". Maar uit welk materiaal zou deze basis moeten bestaan?? Hoe krijg je die materialen daar?? Kan je geen materialen gebruiken die op mars te vinden zijn?? Nu we wisten in welke richting we gingen denken begonnen met het brainstormen van manieren om dit uit te testen. Wij doen dit met 2 stralingssensoren, één stralingssensor steken we in een ge3Dprint omhulsel geprint uit zandsteen. De andere steken we zonder omhulsel in de ASGARDgondel. We kiezen voor zandsteen als materiaal omdat dit ook te vinden is op mars als meteorietgruis dit is een soort stof te vergelijken met aarde/zand op onze planeet. Voor binnen in de basis moet je ook materiaal hebben denk aan: bekers, borden, stoelen,... om hiervoor het juiste materiaal te kiezen doen we ook een test in de bovenste lagen van de atmosfeer. We zetten 2 koepels buiten op de ASGARDgondel één geprint van ABS en één van PLA (beide zijn kunststoffen) degene die achteraf het beste is wordt dan via ESERO Belgium aanbevolen aan de NASA (waarschijnlijk houden ze hier geen rekening mee). Welke de beste is hangt niet alleen af van de sterkte van het materiaal maar ook het gewicht, massadichtheid,... De uitwerking en het programmeren doen we met een Arduino. Dit is echter niet de Arduino die je kent van op school. Dit is de Atmega processor van een Arduino en een soldeerbord. Dit alles doen we om gewicht te besparen.

ASGARD gondel
Nu we nog weer wat verder zijn, hebben we goed nieuws gekregen. We zijn geselecteerd voor het ASGARD-project! We mogen nu beginnen met het uitwerken van ons project. Uiteraard zal dit geen simpele klus worden om alles "ruimte-proef" te maken, maar we gaan alleszins ons best doen en dan zullen we wel slagen.

Nu de vakantie weer is gedaan, zijn we vandaag begonnen met het uitwerken hiervan. We zijn de Prototino (soldeerbord met Atmega processor) al volop aan het solderen. Ik heb de verantwoordelijkheid momenteel om te communiceren met de ASGARD-jury, want ook zij worden continu op de hoogte gehouden. Mails schrijven doe ik dus wel vaker. De laatste mail die ik schreef was om te vragen waar we de algemene informatie, zoals hoogte, luchtdruk, temperatuur, ... kunnen vinden. Deze dingen worden al gemeten door het KMI in de weerballon (minder werk voor ons). En deze factoren zijn ook heel belangrijk bij het meten van onze resultaten. De hoeveelheid straling is anders op een hoogte van 1 km/1000 m dan op een hoogte van 30 km/30000 m.

Ondertussen zijn de stralingssensoren ook aangekomen. Deze bleken nog niet zo makkelijk te programmeren, maar onze expert-programmeren krijgt dit wel opgelost. De Sensoren zijn niet zo heel groot maar wel zeer breekbaar en aan de prijzige kant. De aansluitingen blijken ook redelijk gemakkelijk, maar voor meer info ga je beter naar deze site. Ook hebben we ondertussen toegang gekregen tot meer info van ASGARD, weliswaar is dit spijtig genoeg via Facebook en dus alleen toegankelijk voor ASGARD-leden, maar je kan natuurlijk altijd is proberen. (ASGARD VIII facebook) Eerst wat naar beneden scrollen en dan vind je de link om je aan te sluiten. Zeker proberen!!

Dit zou je normaal moeten tegenkomen. Veel succes!
Ik heb ondertussen een tijdje niet meer geschreven, maar het poject is afgelopen. Ik ben naar Brussel geweest met een werkend project. Helaas is het daar misgelopen. De eerste dagen gingen nog zeer goed. Onze voorstelling verliep vlot en ons project werkte en voldeed aan alles. Na een paar dagen was de lancering van de weerballon. De weerballon zou normaal een paar uur later opgehaald worden en 's avonds zouden we de data al kunnen analyseren. Helaas! Onze ballon is niet teruggevonden en ons project ook niet. We hebben hier een volledig schooljaar aan gewerkt en dan gebeurde dit. We wisten dat het kon gebeuren maar het bleef toch een zware klap voor mij en mijn teamgenoten. We hebben uiteindelijk nog materiaaltesten gedaan in de Thomas more hogeschool. Dit was een zeer leuk project met een spijtig einde. Als je ooit de kans zou krijgen om hier aan mee te doen, twijfel dan zeker niet en grijp de kans.

Heb jij ook zin om met je school mee te doen aan het ASGARD-project van volgend schooljaar?? Stel dit dan zeker voor aan je STEM-leerkracht en neem al eens een kijkje op deze pagina!

Hier kan je nog wat foto's bekijken van ons project en de dagen in Brussel.











Share on Google Plus

About Vince Coppens

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

2 reacties:

  1. Super tof!!!
    Alleen een vraag hoe noemen die straling sensoren. ;)

    groetjes Vidar

    BeantwoordenVerwijderen